Happy Songkran

Jag hade önskat att jag var i Thailand, nu när deras nyår är!!

Det thailändska nyåretSongkran inleder regnperioden i södra delen av Thailand. Man firar nyåret den 13-15 april och enligt traditionen slänger man stora mängder vatten på varandra för att möta det nya året ren och lycklig.

Förra årets nyår i Thailand var så kul! ♥ Minne för livet, kan jag tala om! Helt galet.
Alla var så snälla och roliga.. Man blev verkligen super blöt så ingen idé att "göra sig fin för att gå ut på stan".. vart man än gick fick man vatten på sig..
Fast på Koh Samui där jag befann mig då, var det bara 1 dag, för att spara på vattnet på ön. Lite synd, i Pattaya har dom Songkran i 7 dagar och i BBK har dom 5 dagar sa en tjej.



"Songkran firas överallt utomhus med att man sprutar vatten på allt och alla. Vänner och förbipasserande, samt bilar. Man slänger även vit färg (gips). Det är en mycket stor fest men den har vissa regler. Är man nybörjare så bör man främst vara ute dagtid för på natten är det inte lika kul. Att bli målad vit betyder lycka, att få vatten på sig betyder att man blir ren till det nya året.

Vattensprutandet är idag det tydligaste inslaget i firandet, men under nyårsfirandet är det många som också enligt traditionen besöker kloster för att be och ge mat åt munkar.

källa: wikipedia



TYVÄRR har jag inga kort från förra årets Songkran,
pga av våra icke vattentäta kameror :(
men här är en liten filmsnutt, den visar hur det går till under Songkrans firandet!! Så kul!


"สุขสันต์ วัน สงกรานต์" ( SUK-san wan Songkran ) = Happy Songkran Day







Kommentarer
Postat av: En Romantisk Saga

Vad härligt. jo det är lite synd :/

2010-04-13 @ 11:35:09
URL: http://enromantisksaga.blogg.se/
Postat av: Anonym

fina bilder :)

2010-04-13 @ 12:18:35
URL: http://feliciastockholm.blogg.se/
Postat av: Anonym

tack så mycket:) hoppas du får ne bra dag.

2010-04-13 @ 13:01:43
URL: http://feliciastockholm.blogg.se/
Postat av: Sandra

Kikar tillbaka och hoppas allt är bra med dig också! :)

2010-04-13 @ 13:04:09
URL: http://iamstarstruck.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0